Daar is hij dan, mijn tweede blog!

29 september 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Hallo allemaal,

Ik heb weer een laptop! Dus zoals beloofd nu het tweede deel van onze roadtrip en natuurlijk de eerste weken van mijn stage.

Dinsdag (Jeffrey’s Bay)
Vandaag ben ik alweer een week onderweg! Na het ontbijt zijn we naar het dorpje gereden en wat surfwinkeltjes bekeken. Zoals ik al verteld had hoort Jeffrey’s Bay officieel niet bij de garden route maar veel mensen stoppen er wel omdat het een hele populaire plek is bij de surfers. We hebben ook geluncht in het dorpje en daarna zijn we opzoek gegaan naar een surfschool. Daar voor kwamen we tenslotte naar Jeffrey’s Bay. Een surfschool hier is niet moeilijk te vinden om 3uur hadden we onze les. We konden nog even langs het appartement om ons klaar te maken. Daar gingen we dan surfen in de Indische oceaan. Ik moet zeggen dat het super goed ging! We waren zo enthausiast, ik ben bang dat het niet bij deze ene keer surfen blijft. Het water is ontzettend koud maar door de wetsuit voel je daar niks van.

Woensdag (Jeffrey’s Bay à Oudtshoorn)
Het plan was om om 9uur eerst nog een surf les te nemen en dan richting Oudtshoorn te rijden. Het weer liet dit helaas niet toe. Het regende en waaide heel erg hard. De surf instructeur had ons een berichtje gedaan dat het misschien verstandiger was om in Kaapstad weer te gaan surfen. We zijn na ons ontbijt dan ook maar in de auto gestapt richting Oudtshoorn het is ongeveer 3,5uur rijden. De route die we nu nemen (Route 62) gaat het binnenland van Zuid-Afrika in. Het is heel anders dan wat we tot nu toe gezien hebben maar heel mooi. De natuur is hier heel erg met rust gelaten, de bergen zien er dan ook heel anders uit dan zoals ik ze ken in Europa. We hebben onze airbnb redelijk snel gevonden. Omdat het hier redelijk snel donker is hebben we nog weinig van Oudtshoorn zelf gezien.

Donderdag (Oudtshoorn)
We hebben ontbeten in het centrum van Oudtshoorn en daarna zijn we doorgereden naar de Cango Caves. Ik zat achter het stuur en opeens begint Ilse over brandstof. Ik denk SHIT! Brandstof, we hadden moeten tanken. Het lampje brandde al en niemand wist hoe lang al. Het wijzertje was al door het rode heen.. In het binnenland kom je niet veel tank stations tegen en het dichts bij zijnde tank station was dan ook 20km terug in Oudtshoorn. We hebben er voor gekozen om door te rijden naar de Cango Caves omdat we daar al bijna waren. We hebben eerst een rondleiding door de grotten gekregen en daarna kwam het spannende deel. We moesten met de auto terug naar Oudtshoorn. Ik heb het nog nooit 26 minuten zo spannend gevonden om te rijden. Je wil hier nou niet echt stil komen te staan langs de weg tussen de Townships maar we hebben het op gered. De auto wou niet zo makkelijk meer de berg op maar bij het eerste tankstation zijn we ook meteen gestopt. Met een volle tank konden we door naar Safari Ostrich Farm. Hier werden we mee genomen naar de struisvogels. Hele indrukwekkende beesten waar je in Nederland niet zo snel bij stil staat.

Vrijdag (Oudtshoorn à Kaapstad)
Vandaag is onze terugreis naar Kaapstad. Een rit van ongeveer 500km, voor het eerst dat ik zo’n groot stuk rijd in Zuid-Afrika. De mensen zijn hier heel erg vriendelijk in het verkeer en het is niet druk op de wegen. Toen we thuis aan kwamen hebben we onze backpacks gedumpt en hebben we wat boodschapjes gedaan. We moesten de auto terug brengen naar het vliegveld. We hebben ‘savonds voor het eerst zelf gekookt in Zuid-Afrika en we hebben maar wat wasjes gedraaid.

Weekend (Kaapstad)
Onze eerste nacht weer terug in ons huis voor de komende 10 weken. We zijn wat gaan lunchen bij waterfront. We zijn hier ook even naar een telefoon winkel gegaan om internet te kopen voor op onze telefoon omdat we thuis geen wifi hebben. Waterfront is super mooi met allemaal leuke winkeltjes en restaurantjes. Daarna hebben we een wandeling gemaakt langs de kust naar Sea Point. Hier zit Jessica in een airbnb voor de rest van de week. We wilden de zons ondergang bekijken op Camps Bay bij het strand. We zaten al een uur op het strand maar het is hier nog heel koud dat we hebben besloten om ergens wat te gaan eten en vanuit het restaurant maar naar de zonsondergang te kijken. Op zondag middag zijn we naar Muizenberg gegaan. Dat is een strand in Kaapstad met de gekleurde strandhuisjes. We hebben eerst lekker wat op het strand gezeten en later in de middag hebben Ilse en ik weer een surf les genomen. ‘Savonds hebben we wat gegeten in een wijkje naast ons

Inmiddels zit ik alweer ruim 5weken in Zuid Afrika. De tijd gaat snel hier door alle leuke dingen die ik elke dag doe. Ik heb er nu 4 stage weken op zitten dat betekend dat ik er nog 6 weken te gaan heb. De maandag na de garden route begon mijn stage in het Maitland Cottage Home in Kaapstad. We werden opgehaald door Karin. Karin is de vrouw van de organisatie Exchange SA die ons verblijf en onze stage hier heeft geregeld. Ze heeft ons naar het stage adres gebracht, eenmaal daar aangekomen ging alles totaal anders dan verwacht. Wij verwachten dat er een gesprek zou zijn met wat de bedoeling was voor de komende 10 weken, wat er van ons verwacht werd en dat we wat vragen konden stellen. Dit was helaas niet het geval. Met onze stage begeleider hebben we weinig gesproken deze eerste dag. Ilse en ik zitten hier samen met nog 6 andere fysiotherapie stagiaires uit Afrika, Amerika en uit Denemarken. Gelukkig konden hun ons wat dingen vertellen over de werkwijze hier in het ziekenhuis. Ik moet zeggen dat ik na deze vier weken nog steeds niet alles weet. We hebben tijdens onze eerste dag alleen wat mee gekeken bij de behandeling van twee patiëntjes. Op elke dinsdag is er een doktersronde waarbij de artsen langs alle kinderen gaan en kijken hoe het met ze is. Hier moeten wij al fysiotherapeuten ook bij zijn. Dit betekend 3 uur lang stil zijn en wat mee lopen. Het meeste wat hier besproken wordt krijgt de helft niet mee. We staan met 15 man naast zo´n bed. Woensdag kregen Ilse en ik onze eigen drie patiënten zo konden we eindelijk iets doen. De werkwijze hier in Zuid-Afrika is erg wennen. Ze gebruiken hier methoden die we in Nederland al lang niet meer gebruiken en de werkdruk is hier ook ontzettend laag. Inmiddels is het onze vierde week en hebben we meer patiënten gekregen. Ik heb eindelijk het gevoel dat ik iets nuttigs doe en af en toe wat leer. De studenten uit Denemarken en Amerika gaan na deze week weer terug dus ik ben benieuwd of er nieuwe stagiaires komen of dat wij dit op moeten vangen. Op elke vrijdag is er een klompvoet kliniek. Dit betekend dat er geen fysiotherapie is. Wij als fysiotherapeuten moeten de artsen dan helpen bij het gipsen van kinderen met klompvoetjes. Vorige week heb ik voor het eerst zelfstandig twee kinderen gegipst. Ze laten ons hier eigenlijk alles meteen zelfstandig doen. Dit is even wennen maar ook wel heel erg leuk.

In de weekenden doen we super veel leuke dingen. We hebben alweer twee keer gesurft in Muizenberg. Ik heb inmiddels 2 hikes gedaan op de Tafelberg. Je hebt hier in Zuid-Afrika heel veel foodmarkets, daar zijn allemaal leuke kraampjes met Afrikaanse dingetjes en allemaal verschillende eet tentjes waar je lekker kunt lunchen. We zijn inmiddels naar Old buiscuit Mill, Bay Barbour Market en de foodmarket op Waterfront geweest.  Ook heb ik hier al een voetbal wedstrijd van Ajax CapeTown in het WK stadion en een rugby wedstrijd bezocht. We zijn ook een dag met de auto over het schiereiland gereden. Eerst over Cheapman’s Peak drive. Dit is de mooiste route van Kaapstad van ongeveer 10km langs de kust. Daarna hebben we de pinguins bezocht op Boulders Beach en als laatst zijn we doorgereden naar Cape Point, het zuidelijkste punt van Kaapstad.

Komend weekend ga ik naar de derby tussen Ajax CapeTown en CapeTown City en zondag ga ik paragliden!

Liefs,
Esther

1. Feikje:
    29 september 2017
    Hey Esther, zo te lezen heb je het best naar je zin. Leuk al die dingen die jullie doen. Heel veel plezier met paragliden.
    Ben beniewd weer naar jevolgende belevenissen. Groetjes
  2. Henk bouma:
    2 oktober 2017
    Weer een leuk verhaal, maar dat niet alleen maar ook interessant. Wat betreft dat met de bezine dat overkomt jullie wel vaker in de familie?
  3. Gosse en Hiltje:
    2 oktober 2017
    Hoi Lieve Esther. Wat niemand klaar krijgt lukt jou. Beppe achter de computer en vol nieuwsgierigheid jou verslag gelezen. Het maakt ontzettend veel indruk op beppe en ze kijkt uit naar jou volgende blog. Lieve groetjes beppe en Gosse en Hiltje.