There we go! Mijn eerste week in Zuid-Afrika

31 augustus 2017 - Jeffreys Bay, Zuid-Afrika

Hallo allemaal, het heeft even geduurd maar hier is dan mijn eerste blog over mijn eerste week in Zuid-Afrika.

Dinsdag 22 augustus

Vandaag is het zover, mijn reis naar Zuid-Afrika gaat beginnen! Vanochtend heb ik de laatste spulletjes ingepakt en rond half 12 zijn we vertrokken naar Schiphol. Daar aangekomen konden we nog even met zijn allen een broodje eten, maar al redelijk snel moesten we inchecken. Dit betekende dan ook dat we afscheid moesten nemen. Mijn vriendinnen hadden zaterdag al een hele lieve verrassing afscheids bbq georganiseerd, maar nu moest ik afscheid nemen van heit, mem, Marijke en Wesly. Na een dikke knuffel, kus en een traan was het tijd voor Ilse en mij om te gaan. Na enige vertraging kunnen we de lucht in richting München. Na deze korte vlucht en ook een snelle overstap zitten we in het vliegtuig richting Johannesburg een vlucht van 10,5uur. Al snel kregen we wat te eten in het vliegtuig (na de verhalen dat dit niet zo lekker zou zijn, viel dit heel erg mee). Ik viel eigenlijk buiten verwachting al redelijk snel in slaap. Al heb ik al met al niet heel veel slaap uren gemaakt in het vliegtuig maar met af en toe een filmpje kijken en wat muziek luisteren 'vloog' de reis voorbij.

Woensdag 23 augustus (Kaapstad)

Aangekomen op het vliegveld van Johannesburg hebben we geen idee waar we heen moeten. We blijken ook nog eens in de rij te staan voor de internationale vluchten terwijl we een binnenlandse vlucht hebben. Na wat rondgevraagd te hebben blijkt ook nog dat onze bagage waarschijnlijk niet rechtstreeks naar Kaapstad wordt gevlogen, zoals ons op Schiphol was beloofd. We lopen voor de zekerheid toch maar even langs de bagagaband. En ja hoor, daar liggen onze backpack (de enige 2 tassen die er nog lagen). En weer hebben we geen idee waar we nu heen moeten. Een vriendelijke Afrikaanse vrouw heeft ons met onze backpack op weg geholpen. Nadat we onze tassen weer hebben afgeleverd moeten we doorlopen om onze vlucht te halen. De vlucht naar Kaapstad is weer een korte vlucht van ongeveer 2 uurtjes. In het vliegtuig zit er een vrouw uit België naast ons die nu al zo'n 25 jaar in Kaapstad woont. Ze heeft ons veel verteld over de gebruiken van het land en verteld over de mooiste plekken van Kaapstad. Eenmaal geland worden we opgewacht door Diana van 4ExChange, de organisatie die onze stage in Kaapstad regelt. Ze neemt ons mee naar ons huisje voor de komende 3 maanden. Het huisje opzich is hartstikke leuk, maar zo ontzettend koud. De huizen hier hebben vaak geen verwarming en aangezien het hier 'winter' is, is het in de huizen erg koud. We hebben onze spullen in onze slaapkamer neergezet en daarna heeft ze ons meteen meegenomen naar de supermarkt. Het gaat allemaal heel erg snel na onze aankomt en ik moet ook heel erg wennen. Alles is hier anders; het verkeer, de mensen, de cultuur. In de middag hebben we bijna de hele middag in ons bed gelegen. We waren moe van de reis en hadden het heel erg koud. Normaal zou je even onder een warme douche springen maar ook de badkamer is zo koud dat we maar onder onze dekens zijn blijven liggen. 'Savonds hebben we onze andere huisgenoten ontmoet. Momenteel zitten we hier met zijn 5en, vanavond komen de laatste 3 aan in Kaapstad. We hebben een pizza gegeten en daarna zijn we naar het vliegveld gereden om Jessica, het zusje van Ilse, op te halen. We hebben op het vliegveld ook meteen onze huurauto opgehaald voor de komende 10dagen.

Donderdag 24 augustus (Kaapstad --> Knysna)

Na mijn eerste nacht in mijn bed in Zuid-Afrika gaat vandaag onze roadtrip beginnen, de garden route! Vandaag moeten we ongeveer 500km rijden. Onze eindbestemming voor vandaag is Knysna met een tussenstop in Mosselbaai. We hebben onze laatste spulletjes ingepakt en zijn naar Jessica haar airbnb gereden waar we haar gisteravond ook gebracht hebben. We hebben daar met zijn drieën ontbeten en na het ontbijt is het tijd om te gaan rijden. Elke kilometer was zo mooi, en je hebt de hele reis van alles te zien langs de wegen. We bedachten ons onderweg dat we eigenlijk geen idee hadden op wat voor brandstof onze auto rijdt. Bij een tankstation langs de weg zijn we dan maar even gestopt en gelukkig konden ze het ons daar vertellen. Aangekomen in Mosselbaai parkeren we de auto, met toeval, voor een toeristen office. We hadden geen idee waar we precies in Mosselbaai moesten zijn voor het mooiste uitzicht. Gelukkig kunnen ze ons daar goed helpen en konden we met een plattegrond van Mosselbaai verder. We zijn naar 'The Point' gereden. Er waren hele hoge golven en een hele mooi uitzicht. Kortom we hebben genoeg mooie foto's kunnen maken. Na deze stop moesten we nog anderhalf uur rijden naar knysna waar we een airbnb hebben geboekt. Dit konden we natuurlijk weer niet in één keer vinden maar met wat hulp zijn we er gekomen. Onze airbnb moet een heel mooi uitzicht hebben maar we kwamen aan in het donker dus dat laat nog even op zicht wachten tot morgenochtend. Mark en Liz, de eigenaren van de aibnb, zijn ontzettend aardig en hebben ons allemaal tips gegeven wat we morgen kunnen gaan doen in Knysna. We zouden hier eigenlijk maar één nachtje blijven maar we hebben al besloten om hier twee nachten van de te maken. De airbnb is ontzettend mooi (en heeft een kachel) maar er is ook genoeg te doen in Knysna.

Vrijdag 25 augustus (Knysna)

Na een heerlijke nacht in een warm huis, konden we eindelijk genieten van ons uitzicht. Vanuit onze airbnb kijken we uit over het lagoon en het dorpje. Mark en Liz hebben de koelkast goed gevuld dus we konden zo ontbijten. Vandaag gaan we naar het Knysna Elephant Park. In dit park zitten olifanten voor hun revalidatie, als bezoeker mag je deze dieren eten geven, ze aanraken en kun je gewoon tussen ze inlopen. Een hele indrukwekkende, vreemde maar super mooie ervaring! (de foto's staan in het foto album) Na ons bezoekje aan het Knysna Elephant park zijn we doorgereden naar het dorpje. Hier hebben we wat in de winkeltjes gekeken en geluncht (en late lunch), ook hier hadden we weer een heel mooi uitzicht over het lagoon. Er is ook een schiereiland in Knysna, we zijn hierheen gereden maar konden hier niet veel zien. Op het schiereiland wonen de mensen veel op beveiligde parken waar wij niet zomaar op kunnen komen. We zijn dan ook maar terug gegaan naar onze airbnb. In Zuid-Afrika wordt het rond een uurtje of 6 al een beetje schemerig en om 7 uur is het echt donker en dan is het ook al een stuk kouder. Gelukkig hebben we in onze airbnb wel een kachel en genoeg dekentjes om het warm te krijgen. Door onze late lunch zijn we pas rond half 9 naar het dorpje gereden om wat te gaan eten.

Zaterdag 26 augustus (Knysna --> Plettenberg Bay)

Voordat we Knysna verlaten en doorrijden naar Plettenberg Bay willen we nog graag naar de Knysna Heads. Vanaf hier heb je uitzicht over het lagoon maar ook over de Indische oceaan. 10 weken gelden waren hier nog grote bosbranden dus grote delen van de natuur in Knysna en daaromheen zijn verwoest. Nog steeds in de natuur hier super mooi. Maar je ziet om je heen veel afgebrande huizen en zwarte bomen of hele afgebrande vlakten. Mark en Liz hebben ontzettend veel geluk gehad, veel van de huizen om hun airbnb heen zijn afgebrand, ondanks wat schade aan het dak en de veranda en twee gebroken ramen zijn zij er goed vanaf gekomen. Vanaf de Knysna Heads heb je een prachtig uitzicht. We zien van boven af dat je op een soort strandje kunt komen. Na onze wandeling zijn we daar heen gereden. Het was een soort strandje met mega grote rotsen. (De foto's staan weer in het fotoalbum!) Al met al duurde ons bezoekje aan de Knysna Heads wat langer dan verwacht. We hebben hier dan ook nog maar even geluncht in een restaurantje op de Knysna Heads. Na de lunch zijn we door gereden naar Plettenberg Bay. We hebben onze spullen neergelegd en zijn redelijk snel naar het strand gereden om in een strand tentje wat te eten. Ook in Plet hebben we weer een mooie airbnb maar dit keer een zonder kachel. Het is zo koud hier 'savonds dat je al snel vroeg in bed kruipt om het warm te houden.

Zondag 27 augustus (Plettenberg Bay)

Vanochtend bleken we ook nog eens geen warm water te hebben. Gelukkig werd dit snel opgelost. We zijn eerst maar gaan ontbijten bij een leuk, klein restaurantje aan het begin van de straat. Het is heel fijn om eens iets lopend te kunnen doen. We moeten nu steeds de auto pakken en we weten ook niet zo goed wat wel en niet vertrouwd is. The Lion Den, zo heet het restaurantje, ziet er heel schattig uit. Het is mooi weer dus we kunnen buiten ontbijten. Ik bestel een yoghurt met fruit en muesli. Er zat een oranje vrucht in, ik ben de naam vergeten, maar na een paar stukjes hebben we dit allemaal laten staan. Het smaakte alsof hij niet meer goed was. Na het ontbijt konden we (warm) douchen en hebben we ons klaar gemaakt voor een hike op de Robberg. We hebben geen idee hoeveel km we uiteindelijk gelopen hebben maar het was super mooi! De natuur is hier zo mooi, de natuur wordt echt met rust gelaten hier. Alles is zo groot en heel anders dan in Europa. De hike zelf was mooi maar ook het uitzicht. Tijdens onze hele roadtrip vinden we het overal heel rustig. Ook tijdens de hike kwamen we weinig mensen tegen, het grote strand waar we over heen moesten was helemaal leeg. (De foto's komen nog in het album!) Toen we weer terug bij de auto waren zijn we nog naar het Keurboom strand gereden. De hele dag is het super mooi weer geweest maar nu was het erg bewolkt. We kregen het koud dus we zijn ook weer redelijk snel terug naar onze airbnb gegaan om op te warmen 'savonds hebben we heerlijk gegeten bij The fat Fish.

Maandag 28 augustus (Plettenberg Bay --> Jeffreys Bay)

Als we onze backpacks weer ingepakt hebben ontbijten we weer bij The Lion Den. De kok had door dat we de oranje vrucht gisteren niet zo lekker vonden. Dus ik kreeg hetzelfde ontbijtje maar hij liet deze vrucht er vandaag uit. Na het ontbijt zijn we naar het Nationalpark van Tsitsikamma gereden. We hadden hier hele hoge verwachtingen van, maar uiteindelijk viel het wat tegen. Het leven in Zuid-Afrika is veel goedkoper vergeleken met Nederland. Elke keer verbaas ik me weer over de rekening die we krijgen. De entree voor het park was in verhouding met alle andere dingen die we hier hebben gedaan best wel duur. Het enige wat we hier uiteindelijk konden doen was een (redelijk korte) wandeling maken. We kwamen dan wel over de suspension bridge, deze was wel een fotootje waard. Waar mensen ons vertelden dat we wel een dag kwijt zouden zijn, stonden wij na een uurtje alweer buiten het park. We zijn een stukje verder gereden en hebben ergens anders in Tsitsikamma geluncht. Na de lunch zijn we doorgereden naar onze eindbestemming van vandaag; Jeffreys Bay. Hier zullen we weer twee nachten blijven. Jeffrey’s Bay hoort officieel niet bij de Garden route maar veel mensen stoppen er wel. Het is vooral bekent bij de surfers. Je kunt er heel goed surfen en ook het dorpje en de winkeltjes zijn echt gericht op surfers. Ons hotel ligt aan het strand en precies voor ons hotel zijn de super cubes. Dit zijn de beste golven en hier surfen dan ook de beste surfers. Bij aankomst hebben we meteen even gekeken. Er waren ongeveer 10 surfers in het water. Op een gegeven moment zien wij (iets heel groots) drijven op ongeveer 40/50 meter van de surfers af. Dit viel niet alleen ons op maar iedereen die aan het kijken was. Het bleek een gigantische walvis te zijn. Zo gek dat de walvissen, dolfijnen maar ook haaien zo dicht bij kunnen komen. De surfers zelf hebben even omgekeken en gingen gewoon weer verder. Na een tijdje zijn we terug gegaan naar onze hotel kamer en zijn we wat gaan eten bij The kitchen window. Hier moet je een heel mooi uitzicht over de oceaan hebben. Het is hier alleen om 7 uur al donker dus van dit uitzicht hebben we niet kunnen genieten.

Wij reizen tot 1 september nog door Zuid-Afrika. In het weekend zullen we in Kaapstad zijn om daar nog van alles te gaan bekijken. We hebben nog weinig van Kaapstad zelf gezien. Op 4 september gaan we voor het eerst naar ons stage adres om kennis te maken. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen. Het tweede deel van onze road trip komt natuurlijk volgende week!

Liefs,
Esther

1. Ali Rixt de Leeuw:
    2 september 2017
    Hey Esther, wat leuk om te lezen wat jullie tot nu toe al hebben gedaan en gezien. De foto's zijn ook erg mooi, vooral met die olifanten. Alvast veel succes met je stage. Ben nu al benieuwd naar je nieuwe verhalen.
  2. Henk bouma:
    3 september 2017
    We hebben genoten van je uitgebreid verslag en natuurlijk van je mooie foto's.
    Maar nu weer terug naar Kaapstad voor je stage veel succes.
  3. Gosse en Hiltje:
    5 september 2017
    Hoi Esther wat een leuk verslag van jullie belevenissen.
    Wij kijken ook uit naar jou volgende verhaal.
    Veel succes met jullie stage.
  4. Gosse en Hiltje:
    7 september 2017
    Onvoorstelbaar dat jij dit allemaal mee mag maken. En dat jij zo die olifanten kan aaien. Beppe kan in woorden niet uit drukken hoe mooi ze dit vind. Nog een hele mooie tijd in Afrika.Lieve groet beppe.
  5. Gosse en Hiltje:
    8 september 2017
    Beppe kijkt ook uit naar jou vogende verslag.
  6. Maaike:
    20 september 2017
    Wauw Esther, mooi om te lezen, ik hoop dat je nieuwe laptop snel aankomt zodat je verder kunt bloggen/ vloggen weet ik veel haha. Ik hoorde van mijn moeder dat je een eigen site had dus vandaar meteen opgezocht. Ook hoorde ik dat Beppe mee leest, ontzettend leuk zeg. Veel s6 met je stage