Mijn stage zit erop!

11 november 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Hallo allemaal!

Het is wel gebleken dat ik niet de beste ben in het bijhouden van een blog. We doen hier zo ontzettend veel leuke dingen dat het schrijven van een blog er gewoon een beetje bij inschiet. Vandaag is mijn laatste echte dag in Kaapstad en dat bekend dus dat ik mijn stage inmiddels heb afgerond.

Mijn stage in het Maitland Children Hospital was leuk maar heel anders dan dat ik van mijn stage had verwacht. Ik wist natuurlijk dat de manier van werken hier heel anders zou zijn maar wel had ik verwacht dat ik enige begeleiding zou krijgen tijdens mijn stage. Vanaf dag 1 werd er eigenlijk van ons verwacht dat we meteen zelfstandig de kinderen konden behandelen. Dit was best een groot ding, je zit met gigantische cultuur verschillen, maar ook de taalverschillen en je ziet aandoeningen die in Nederland en andere westerse landen niet voorkomen. Over het algemeen wordt er overal in Zuid-Afrika gewoon Engels gesproken maar kinderen leren pas Engels wanneer ze naar de basisschool gaan. Dit is in Zuid-Afrika pas vanaf hun 6e. In het ziekenhuis liggen kinderen vanaf 0 tmt 16 jaar. Dus de er zijn veel patiënten die jonger zijn dan 6. Vanaf hun geboorte krijgen ze de taal aangeleerd die ze thuis spreken. Dit kan Afrikaans zijn maar ook Xhosa, bij deze taal worden er veel getikt met de tong en dus onmogelijk voor mij om daar ook maar iets van te begrijpen. Of 1 van de andere 10 talen die worden gesproken in Zuid-Afrika. Het communiceren met deze kinderen ging dan ook met handen en voeten. Maar het is wel belangrijk dat ik weet wanneer een kind pijn heeft en hoe het gaat. Hier heb ik tijdens mijn stage gelukkig een weg in kunnen vinden.
Kinderen blijven hier ook veel langer in het ziekenhuis dan dat wij gewend zijn in Nederland. Voor een beenbreuk kan het zomaar zijn dan je 2 maanden in het ziekenhuis ligt. Sommige kinderen heb ik dan ook heel lang behandeld. Je speelt en behandeld ze elke dag, de kinderen hier kijken ook altijd heel erg uit om met ons mee te gaan omdat ze dan mogen ‘spelen’ en ze hun bed uit mogen. Ook de stage tijden zijn hier heel anders dan in Nederland. Waar ik over 2 weken gewoon een 40 uurige werkweek moet draaien in een praktijk in Nederland, werken de fysiotherapeuten hier van 8 tot 3uur. In dit ziekenhuis mochten we niet behandelen tussen 12 en 2 omdat de kinderen dan moesten eten en slapen. Dit betekende dat we vaak al om 12 uur klaar waren met onze stage. We hebben hier geen wifi in ons huis dus vaak zochten we na stage een koffietentje op om daar met onze schoolopdrachten bezig te gaan.
Ik heb hier twee dingen mogen doen die ik in Nederland als fysiotherapeuten niet zo snel mag doen; het gipsen en het meekijken (en helpen) bij operaties. Elke vrijdag is er een klompvoet kliniek in het ziekenhuis. Hier komen dan alle kinderen met klompvoetjes heen om behandeld te worden. Ze worden eerst weken lang gegipst (vaak elke week opnieuw) en wanneer de voet weer een dusdanig goede positie heeft aangenomen krijgen ze speciale schoentjes. Elke vrijdag heb ik mogen helpen bij het gipsen van de klompvoetjes van deze kinderen. Ook hier kregen we gelijk enorm veel verantwoordelijkheid en weinig uitleg. Dit vond ik soms best heftig omdat je het niet verkeerd wilt doen. Daarnaast heb ik 2 dagen mee mogen kijken bij de operaties die in het ziekenhuis worden uitgevoerd. Ik had geen idee of ik hier tegen kon maar ik vond het heel interessant om te zien. Tijdens mijn eerste dag op de OK moesten er bij de laatste 2 patiënten de pinnen en schroeven uit hun been worden gehaald. Je ziet dat veel kinderen met beenbreuken of beenlengte verschil met deze schroeven en pinnen lopen. Bij de tweede patiënt gaf de arts mij een draai sleutel in handen en toen moest ik deze pinnen eruit draaien. Ik schrok me dood, maar zo gaaf dat ik dat gewoon heb mogen doen.

Ondanks de grote verschillen in de manier van werken heb ik een hele leuke stage gehad hier in Zuid-Afrika en ben ik heel erg blij dat ik gekozen heb voor een stage in het buitenland. Ik heb misschien niet zoveel geleerd op fysiotherapeutisch vlak als dat ik had gedaan wanneer ik had gekozen voor een stage in Nederland. Maar er zijn zoveel andere dingen die ik hier wel heb geleerd. En natuurlijk niet te vergeten, mijn Engels met sprongen vooruit gegaan!

Mijn stage zit er dus inmiddels op! Morgen vliegen we richting Johannesburg om daar nog 6 dagen te reizen voordat ik terug vlieg naar Nederland voor mijn volgende stage.

Liefs,

Esther